عنوان نداریم

هر وقت آمازون یا گوگل بخوان از چیپ هوش‌مصنوعی خودشون رونمایی کنن، اول به جن‌سون هوانگ، رئیس انویدیا خبر میدن. چرا؟ دلیلش ساده‌ست: انویدیا هنوز همه‌جا توی کلودشون حضور داره و نقش اصلی توی تأمین سخت‌افزار هوش‌مصنوعی رو داره. مشتری‌هاشون هم نمی‌خوان یهو قطع بشن.

انویدیا هوش‌مصنوعی

بازار مثل موم تو مشت حاجیته

این درحالیه که انویدیا میلیاردها دلار داره تو مشتری‌ها، تأمین‌کننده‌ها و حتی رقیب‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنه تا کنترلش روی بازار بیشتر بشه. مثلا فقط تو سپتامبر، با CoreWeave قرارداد خرید تا ۶.۳ میلیارد دلار ظرفیت گرافیک امضا کرد، ۷۰۰ میلیون دلار روی استارتاپ بریتانیایی Nscale گذاشت و ۹۰۰ میلیون دلار برای استخدام مدیرعامل و مهندسای اصلی Enfabrica داد و فناوری چیپش رو هم لایسنس کرد. قبل‌تر هم ۵ میلیارد دلار روی اینتل سرمایه‌گذاری کرده بود و با غول دنیای هوش‌مصنوعی یعنی OpenAI توافقنامه‌ای داشت برای ساخت دیتاسنتری با ۱۰ گیگاوات گرافیک که ممکنه تا ۱۰۰ میلیارد دلار خرج داشته باشه.

مونوپولی ولی اخلاقی و قانونی

هدف از این سرمایه‌گذاری‌ها مشخصه، می‌خوان جلو رشد شتاب‌دهنده‌های غیر گرافیک رو بگیرن. آمازون، گوگل و OpenAI هم دارن روی چیپ‌های داخلی خودشون کار می‌کنن تا کمتر به سخت‌افزار انویدیا وابسته باشن و عملکرد یا هزینه رو بهتر کنن. ولی با اینکه سال‌ها روشون کار شده و میلیاردها دلار خرج شده، هنوز خیلی به اکوسیستم کودا و ابزارها و تولید انویدیا وابسته‌ان.

ما این همه پیشرفت رو مدیون کی هستیم؟

در واقع، انویدیا الان مثل یه پشتوانه مالی قدرتمند و همه‌جانبه برای کل زنجیره تأمین هوش‌مصنوعی عمل می‌کنه؛ یعنی هم می‌تونه تأمین‌کننده‌ها رو با سرمایه‌گذاری و پرداخت حمایت کنه، هم ظرفیت‌های سخت‌افزاری خودش رو به اجاره بده، هم خریدهای بلندمدت و قراردادهای کلان رو تضمین و حمایت کنه تا همیشه تقاضا برای محصولاتش پایدار بمونه. این وضعیت باعث می‌شه هیچ مشتری‌ای نتونه به راحتی بره یا بدون نگرانی از وابستگی‌هاش به سخت‌افزار و نرم‌افزار انویدیا استفاده کنه، حتی اگه بخواد محصول رقابتی خودش رو بسازه یا به سمت شتاب‌دهنده‌های غیر GPU حرکت کنه.

💙 سرفصل‌های مقاله