شونهخالی کردن کنتور نمیندازه!
جدیدترین حرفهای رندی پیچفورد، مدیرعامل گیرباکس ساتفور سازندۀ بازی Borderlands 4، دوباره آتیش به پا کرده. پیچفورد گفته مشکل افت فریم و لگهای عجیب بازی Borderlands 4 به خاطر ضعف بهینهسازی بازی نیست، بلکه بهخاطر سختافزار قدیمی گیمرهاست. حتی مدعی شده این یه بازی «پریمیوم» برای «گیمرهای پریمیوم» هست و انتظار نداره روی سیستمهای قدیمی درست اجرا بشه. هر کس هم این واقعیت رو نمیخواد بپذیره، بهتره اصلاً سمت این بازی نیاد.
من که 5090 دارم خیالم راحته، مگه نه؟
اما مشکل اینجاست که همین بازی Borderlands 4 روی قویترین سختافزار دنیا هم درست اجرا نمیشه. کارت گرافیک RTX 5090 که تازهترین و گرونترین غول انویدیاست، توی رزولوشن 4K و حتی روی 1080p با تنظیمات ماکس، بالای ۹۰ فریم خروجی نمیده! گیمرها مجبور میشن از DLSS روی حالت Performance استفاده کنن، چیزی که اصلاً برای همچین کارت هیولایی منطقی نیست.
طبق آمار استیم، بیشتر کاربرها کارتهایی مثل RTX 4060 دارن. حالا فکر کنید وقتی 5090 هم زورش نمیرسه، وضعیت برای کارتهای میانرده یا ضعیفتر چطوریه.
فاز پیچفورد چیه؟
این اولین بار نیست که پیچفورد گیمرها رو عصبانی میکنه. قبلاً هم گفته بود اگه فن واقعی هستید باید ۸۰ دلار بابت بازیهای AAA پول بدید! همین حرفها باعث شد خیلیها قید خرید بازی Borderlands 4 رو بزنن.
بازی Borderlands 4 از نسخه 3 بهتره
از طرف دیگه، Borderlands 4 نه تنها بهینه نیست، بلکه نسبت به نسخه قبلی Borderlands 3 جهش گرافیکی چشمگیری هم نداره.
نتیجه؟
واقعیت اینه که بازیهای نسل جدید آنریل انجین ۵، معمولاً بهینهسازی افتضاحی رو دارن. ولی به جای فرافکنی، استودیوها باید عذرخواهی کنن و روی پچهای بهبود عملکرد تمرکز کنن. گیمرها حاضرن پول بدن، ولی نه برای یه بازی که حتی روی قویترین سختافزار هم لگ بزنه. بازی Borderlands 4 فعلاً کنسله؟ صد البته.